piatok 7. apríla 2017

Výhody a nevýhody kúpy matraca cez internet


Nie je tomu tak dávno, kedy kúpa nového matraca bola priamočiara. Doma ste zistili, že potrebujete nový matrac, a na základe toho ste sa na druhý či ďalší deň vybrali do predajne, kde predávali matrace. V menších mestách ste mali na výber maximálne jeden obchod. Vo väčších mestách to však nebolo radikálne lepšie.


Krutý nebol ani tak obmedzený počet obchod. S tým by sa dalo vyrovnať, keby aj ten jeden jediný obchod mal adekvátnu ponuku, dostatočne široký výber. Opak však bol pravdou. Matracom veľa priestoru vyčleneného nebolo. Potom to nebol výber. Kupovali ste iba to, čo bolo k dispozícii. Jedinou podmienkou dobrého nákupu bolo trafiť rozmer matraca.

Ako vyzerá situácia dnes?


Dnes bežný občan čelí presne opačnému problému. Ak pred pár desiatkami rokov mal problém s limitovaným výberom, dnes je možností viac ako dostať. Stále tu máme malé predajne, kde majú vystavených iba zopár matracov. Mnohým ľuďom toto stačí – nie sú nároční.

Potom tu máme veľké obchodné domy špecializujúce sa na nábytok. Časť z predajného priestoru je venovaná matracom. Potom sú tu obchody špecializované na matrace. Mnohé z nich patria priamo výrobcom matrac, ktorých je aj na Slovensku viacero.

A nakoniec sme si nechali internetov obchody – hlavnú tému nášho článku. Na slovenskom internete by ste ich iba pred pár rokmi spočítali na prstoch jednej ruky. Dnes sa o vašu priazeň uchádzajú desiatky matracových eshop a ďalšie desiatky obchodov, ktoré okrem inej ponuku predávajú aj matrace.

Otázka znie – oplatí sa nakupovať online alebo je lepšie sa vybrať do kamennej predajne? Jednoznačná odpoveď neexistuje. Nakupovanie online má svoje výhody a nevýhody. Tie si musí zvážiť každý sám na základe osobnej situácie.

Široký výber


Jednoznačne najväčšou výhodou nakupovania online je šírka výberu. Na rozdiel od bežných kamenných obchodov tie internetové nie sú obmedzované priestorom. Majitelia kamenných predajní platia za každý jeden meter predajnej plochy. Viac vystavených matracov znamená vyššia náklady. Bežné predajne si nemôžu dovoliť vystaviť stovky rôznych matracov, hoci pre spotrebiteľa by to bola ideálna situácia. Ak by takéto predajne existovali, internetové predajne by to mali omnoho ťažšie.

Online obchody však môžu zákazníkom ponúknuť prakticky neobmedzené množstvo matracov. Katalóg internetového obchodu je virtuálny a zmestí sa do neho naozaj veľa. Veľkou výhodou je, že predajca nemusí mať všetky ponúkané matrace na svojom sklade. Môže ich mať na externom sklade – teda na sklade výrobcu alebo distribútora. Dodacie lehoty sa samozrejme budú líšiť.

Pohodlné porovnávanie cien a parametrov


Nakupovanie v bežnom obchode je trochu stresujúce. Matrace majú pri sebe nejaký popis – jeho čítanie v predajni nie je práve najpríjemnejšie, ak vám na krk dýcha predavač, predavačka či ďalší zákazníci. Naproti tomu na internete si popis matraca môžete v pokoji prečítať bez týchto nepríjemností. Pokojne sa tomu môžete venovať v posteli, či kdekoľvek inde.

Pri hľadaní najvýhodnejšieho matraca je dôležité porovnávať ceny a parametre. To nie je v bežnom obchode úplne jednoduché. Vojdete to obchodu A, spíšete si na kúsok papiera ceny, parametre, nasadnete do auta a odfrčíte do ďalšieho obchodu, kde to spravíte opäť. Náročné na čas a organizáciu.

Pritom na internete si môžete porovnať ceny pomocou špecializovaných porovnávačov cien, ktoré spravia prakticky všetko pekne za vás.

Cena však nie je všetko.  Darmo budete mať lacnejší matrac, ak neskôr zistíte, že pena v ňom použitá má polovičnú hustotu ako matrac, ktorý bol drahší iba o päť eur.

Ak človeka hľadá lacný matrac, tak ten musí mať rovnaké parametre ako konkurencia. Na internete si ľahko porovnáte parametre. Ľahko si ich dohľadáte, ak existujú. Šanca, že pri výbere spravíte nejakú chybu, je výrazne nižšia.

Iba obrázky a popis


Najväčšou nevýhodou nakupovania na internete je absencia priameho kontaktu s výrobkom. Kým v bežnom kamennom obchode sa môžete matraca dotknúť, či si ho dokonca vyskúšať, v online svete sa musíte spoľahnúť na fotografie, náčrtky či opisy. Za určitých okolností to môže stačiť – vždy však čelíte riziku prekvapenia, keďže priamy kontakt sa jednoducho ničím nedá nahradiť.

S týmto problémom sa dá bojovať iba jediným spôsobom – nakupovaním v takom obchode, ktorý poskytuje maximum informácií. Je k dispozícii iba jedna fotografia? Skúste nakupovať inde. Je opis plný marketingový rečí, ktoré nenesú žiadnu užitočnú informáciu? Nájdete takého predajcu, ktorý sa snaží opisom poskytnúť maximum informácií. Aj takých nájdete na Slovensku pomerne veľa.

Neexistujúca predavačka


Predavačky či predavačka nie sú iba ľudia, ktorí vám vystavia faktúru na pokladni. Dobrý predavač by mal rozumieť tomu, čo predáva – mal by vedieť poradiť, prípadne zákazníkovi vybrať presne taký matrac, aký potrebuje.

Nebudeme teraz rozoberať, akí predavači v skutočnosti sú v kamenných predajniach. Na internete predavača nestretnete. Teda minimálne nie toho klasického. Lepšie eshopy sa snažia živého predavača nahradiť virtuálnym. Najčastejšie ponúkajú možnosť chatu. Ak máte nejaký problém, otázku môžete napísať do okienka v pravom dolnom rohu. Okamžite s vami začne chatovať konkrétna osoba – dokonca aj s menom. Ak nakupujete v nezvyčajných hodinách (mimo tradičného pracovného času), chat automaticky odošle mail zodpovedným pracovníkom.