Nie je tomu tak dávno, kedy kúpa nového matraca bola
priamočiara. Doma ste zistili, že potrebujete nový matrac, a na základe
toho ste sa na druhý či ďalší deň vybrali do predajne, kde predávali matrace. V menších
mestách ste mali na výber maximálne jeden obchod. Vo väčších mestách to však
nebolo radikálne lepšie.
Krutý nebol ani tak obmedzený počet obchod. S tým
by sa dalo vyrovnať, keby aj ten jeden jediný obchod mal adekvátnu ponuku,
dostatočne široký výber. Opak však bol pravdou. Matracom veľa priestoru
vyčleneného nebolo. Potom to nebol výber. Kupovali ste iba to, čo bolo k dispozícii.
Jedinou podmienkou dobrého nákupu bolo trafiť rozmer matraca.
Ako vyzerá situácia dnes?
Dnes bežný občan čelí presne opačnému problému. Ak pred
pár desiatkami rokov mal problém s limitovaným výberom, dnes je možností
viac ako dostať. Stále tu máme malé predajne, kde majú vystavených iba zopár
matracov. Mnohým ľuďom toto stačí – nie sú nároční.
Potom tu máme veľké obchodné domy špecializujúce sa na
nábytok. Časť z predajného priestoru je venovaná matracom. Potom sú tu
obchody špecializované na matrace. Mnohé z nich patria priamo výrobcom
matrac, ktorých je aj na Slovensku viacero.
A nakoniec sme si nechali internetov obchody –
hlavnú tému nášho článku. Na slovenskom internete by ste ich iba pred pár rokmi
spočítali na prstoch jednej ruky. Dnes sa o vašu priazeň uchádzajú
desiatky matracových eshop a ďalšie desiatky obchodov, ktoré okrem inej
ponuku predávajú aj matrace.
Otázka znie – oplatí sa nakupovať online alebo je
lepšie sa vybrať do kamennej predajne? Jednoznačná odpoveď neexistuje. Nakupovanie
online má svoje výhody a nevýhody. Tie si musí zvážiť každý sám na základe
osobnej situácie.
Široký výber
Jednoznačne najväčšou výhodou nakupovania online je
šírka výberu. Na rozdiel od bežných kamenných obchodov tie internetové nie sú
obmedzované priestorom. Majitelia kamenných predajní platia za každý jeden
meter predajnej plochy. Viac vystavených matracov znamená vyššia náklady. Bežné
predajne si nemôžu dovoliť vystaviť stovky rôznych matracov, hoci pre
spotrebiteľa by to bola ideálna situácia. Ak by takéto predajne existovali,
internetové predajne by to mali omnoho ťažšie.
Online obchody však môžu zákazníkom ponúknuť prakticky
neobmedzené množstvo matracov. Katalóg internetového obchodu je virtuálny a zmestí
sa do neho naozaj veľa. Veľkou výhodou je, že predajca nemusí mať všetky ponúkané
matrace na svojom sklade. Môže ich mať na externom sklade – teda na sklade
výrobcu alebo distribútora. Dodacie lehoty sa samozrejme budú líšiť.
Pohodlné porovnávanie cien a parametrov
Nakupovanie v bežnom obchode je trochu
stresujúce. Matrace majú pri sebe nejaký popis – jeho čítanie v predajni nie
je práve najpríjemnejšie, ak vám na krk dýcha predavač, predavačka či ďalší
zákazníci. Naproti tomu na internete si popis matraca môžete v pokoji prečítať
bez týchto nepríjemností. Pokojne sa tomu môžete venovať v posteli, či
kdekoľvek inde.
Pri hľadaní najvýhodnejšieho matraca je dôležité
porovnávať ceny a parametre. To nie je v bežnom obchode úplne
jednoduché. Vojdete to obchodu A, spíšete si na kúsok papiera ceny, parametre,
nasadnete do auta a odfrčíte do ďalšieho obchodu, kde to spravíte opäť. Náročné
na čas a organizáciu.
Pritom na internete si môžete porovnať ceny pomocou
špecializovaných porovnávačov cien, ktoré spravia prakticky všetko pekne za
vás.
Cena však nie je
všetko.
Darmo budete mať lacnejší matrac, ak neskôr zistíte, že pena
v ňom použitá má polovičnú hustotu ako matrac, ktorý bol drahší iba o päť
eur.
Ak človeka hľadá lacný matrac, tak ten musí mať
rovnaké parametre ako konkurencia. Na internete si ľahko porovnáte parametre. Ľahko
si ich dohľadáte, ak existujú. Šanca, že pri výbere spravíte nejakú chybu, je
výrazne nižšia.
Iba obrázky a popis
Najväčšou nevýhodou nakupovania na internete je
absencia priameho kontaktu s výrobkom. Kým v bežnom kamennom obchode
sa môžete matraca dotknúť, či si ho dokonca vyskúšať, v online svete sa
musíte spoľahnúť na fotografie, náčrtky či opisy. Za určitých okolností to môže
stačiť – vždy však čelíte riziku prekvapenia, keďže priamy kontakt sa
jednoducho ničím nedá nahradiť.
S týmto problémom sa dá bojovať iba jediným
spôsobom – nakupovaním v takom obchode, ktorý poskytuje maximum
informácií. Je k dispozícii iba jedna fotografia? Skúste nakupovať inde. Je
opis plný marketingový rečí, ktoré nenesú žiadnu užitočnú informáciu? Nájdete takého
predajcu, ktorý sa snaží opisom poskytnúť maximum informácií. Aj takých nájdete
na Slovensku pomerne veľa.
Neexistujúca predavačka
Predavačky či predavačka nie sú iba ľudia, ktorí vám
vystavia faktúru na pokladni. Dobrý predavač by mal rozumieť tomu, čo predáva –
mal by vedieť poradiť, prípadne zákazníkovi vybrať presne taký matrac, aký
potrebuje.
Nebudeme teraz rozoberať, akí predavači v skutočnosti
sú v kamenných predajniach. Na internete predavača nestretnete. Teda minimálne
nie toho klasického. Lepšie eshopy sa snažia živého predavača nahradiť
virtuálnym. Najčastejšie ponúkajú možnosť chatu. Ak máte nejaký problém, otázku
môžete napísať do okienka v pravom dolnom rohu. Okamžite s vami začne
chatovať konkrétna osoba – dokonca aj s menom. Ak nakupujete v nezvyčajných
hodinách (mimo tradičného pracovného času), chat automaticky odošle mail
zodpovedným pracovníkom.